#2021goals

#2021goals

Autoare: Cristina Petrescu-Ghenea

Deși sună clieșeistic se pare că nu scăpăm, oricât am încerca, de ideea rezoluțiilor pentru noul an. Vrem, nu vrem mintea se duce în viitor iar în încercarea de a face față neprevăzutului – acum mai intens ca oricând – facem planuri, ne stabilim rezoluții. Și cum planificarea vacanțelor generează de fapt și mai multă incertitudine iar amenajările casnice ne-au secat deja de bani si energie, la început de an toată atenția și nevoia noastră de control se concentrează din nou asupra “costumului nostru de pământeni”, asupra corpului. Cum multă lume consideră că a “păcătuit” deja alimentar de Sărbători, iată-ne încă din primele zile ale lui ianuarie în plin sezon al dietelor!

Mulți începem fiecare an cu mirajul stilului de viață sănătos care ne va aduce viața mult-dorită și fericirea eternă… plecând, evident, de la corpul perfect. Deci nu este vorba doar de o biată dietă, vorbim de un nou stil de viață! Din ianuarie vom da cu toții valma să ne facem abonamente (anuale – care vor fi folosite, de fapt, câteva săptămâni tot anul de către majoritatea) la sălile sau mai nou la aplicațiile de sport, în paralel cu o dietă hipocalorică, curată și complet naturală sau cu o nouă tură de fasting sau orice altă formă de restricție alimentară – fie ea mai selectivă sau generală. Sub pretextul sănătății stă, de fapt, nevoia noastră de a arăta bine pentru a ne încadra în standardele înguste de frumusețe care există în societate dar nu numai.

Cultura wellnessului nu este bazată neapărat pe dovezi științifice solide din lumea cercetării medicale și nici nu este cu adevărat customizată fiecărui individ în parte cu toate că noi ca oameni avem nevoi diferite. Ideea de wellness este mai degrabă bazată pe un marketing deosebit de bine făcut și care face apel constant la frica noastră de moarte!

În podcastul său, Food Psych, nutriționista Christy Harrison enumeră o serie de studii conform cărora între 70% și 95% dintre cei care țin o dietă cu intenția de a slăbi ajung, în termen de 5 ani, din nou la o greutate apropiată celei anterioare dietei. Primul studiu extins asupra literaturii științifice existentă la acel moment a fost realizat de un colectiv de autori din departamentul de psihiatrie al Universității Pennsylvania și din departamentul de nutriție al New York Hospital. Ulterior, o serie de alte studii de tip review au replicat ulterior rezultatele acestuia: în 1979 Wing și colaboratorii confirmau durabilitatea rezultatelor diverselor metode de reducere a greutății – de la intervenții comportamentale și până la medicație anorexigenă, ca mai apoi în 2007 un alt studiu de analiză a literaturii să arate rezultate similare. Autorii acestuia din urmă atrag atenția asupra unei serii de erori în metodologia studiilor care vizează intervențiile asupra greutății corporale. De exemplu, unele cercetări au niveluri de până la 65% a retragerii subiecților din studiu înainte de încheierea acestuia (și înainte de încheierea dietei), ceea duce la raportarea ulterioară doar a cazurilor “de succes”. De asemenea, rareori aceste studii iau în considerare statutul socio-economic, nivelul de stres sau traumă al subiecților, genetica și o serie de alți factori implicați.

O altă cercetare din același an concluzionează: “există puțin sprijin pentru noțiunea conform căreia dietele duc la pierderea de durată în greutate sau la beneficii pentru sănătate”. În concluziile fiecăruia dintre studiile care se respectă vom găsi și sintagma ”este totuși nevoie de cercetări suplimentare asupra subiectului” iar acesta este un lucru foarte bun deoarece avem nevoie să rămânem curioși și cu mintea deschisă cât de mult se poate. Până la urmă mulți ne-am dori să fim mai slabi, mai cu seamă dacă punem egal între slab și frumos sau slab și sănătos. Cu toate acestea, tocmai rezultatele pe care le avem deja ne pot ajuta în a ne valida experiențele, a ne elibera de ideea că nu suntem defecți și a ne apropia cu mai multă compasiune, acceptare și prietenie de propriile corpuri, chinuindu-le mai puțin.

Știu însă că multe tentative de vindecare a unei relații dificile cu corpul sau dieta o să fie minate de o listă interminabilă de contra-argumente. Multe dintre acestea au la bază ideea că dacă nu îți vei mai urâ corpul nu vei reuși să îl mai modifici și el va rămâne așa cum este: defect și nesănătos! Dar oare chiar este așa? Este greu să vedem lucrurile din această perspectivă. Doar cunoaștem cu toții persoane care ”au fost atente la dietă toată viața și s-au menținut la o greutate de invidiat”. Este foarte probabil însă ca și în acest caz să facem o serie de erori de judecată și supra-generalizări. Îmi amintesc aici de povestea actriței Jane Fonda, posesoarea unui corp apreciat intens de lume pe tot parcursul vieții ei, care mărturisește într-un documentar auto-biografic cum zeci de ani a suferit de bulimie. Mi s-a părut interesant și că personajul pe care îl joacă în serialul Grace&Frankie, o femeie de peste 70 de ani, manifestă o serie de comportamente de restricție alimentară. Privind tot tabloul văd ironia fină și cred că în spatele personajului ei s-a aflat intenția de a ironiza cultura dietelor. Dar poate asta este doar o impresie personală care nu are legătură cu realitatea și poate multe alte femei și-au zis: ”Deci asta trebuie să faci ca să arăți așa… dacă aș avea mai multă voință…”. Întrebarea mea rămâne: este vorba de “atenție la dietă” și un stil de viață sănătos sau de o serie de comportamente care frizează sau chiar întrunesc criteriile pentru tulburări de alimentație? Pe de altă parte, cei care își mențin silueta până la adânci bătrâneți (cu sau fără eforturi) este posibil să fie și deținătorii unor trăsături genetice aparte, la fel ca și Jane Fonda despre care cred că ar fi arătat la fel cu sau fără a se chinui mai bine de jumătate din viață cu o tulburare de alimentație.

Cultura wellness se bazează în mod special pe viziunea conform căreia ceea ce mănânci și sportul pe care îl faci sunt pilonii principali ai sănătății și longevității. Cu toate acestea, unele studii au arătat că această premiză este falsă evidențiând că doar 30% din starea noastră de sănătate se află sub controlul nostru direct, iar sportul și alimentația reprezintă o influență de cca. 10% raportat la nivelul general al sănătății în populație. Autorii studiului din 2015 concluzioneză: ”cele mai mari îmbunătățiri în sănătatea populației vor necesita abordarea factorilor sociali și economici determinanți ai sănătății”. Deci ecuația sport + dietă = sănătate, pe care ne-o propune cultura dietelor, este una supra-simplificată și, în consecință, falsă.

O relație mai bună cu propriul corp nu presupune că ne vom neglija și vom uita de noi înșine, ci din potrivă: ne vom asculta corpul, vom ajunge să îl cunoaștem mai bine, să îi urmărim reacțiile și să aflăm cu adevărat ce are nevoie fără a-l mai înregimenta în scheme stricte și foarte rigide de trai pe care le considerăm universal valabile dar care ne fac să ne simțim atât de nefericiți încât ulterior cădem în extrema opusă, a sedentarismului și mâncatului compulsiv simțindu-ne invariabil incapabili.  

Dacă nu te simți pregătit(ă) să renunți la diete în 2021 este ok. Noi nu te vom judeca. Nu avem dreptul. Credem cu tărie în dreptul fiecărei persoane de a decide pentru propriul corp în toate privințele! Dacă nu te simți pregătit(ă) ca 2021 să fie anul în care faci pace în relația ta cu propriul corp în general și în particular cu mâncarea, înțelegem că este greu și vom fi mereu aici cu empatie, compasiune și străduindu-ne să aducem comunității ceea ce noi considerăm că sunt resurse de încredere pentru a demitiza atitudini și viziuni toxice pe care industria frumuseții și a dietelor le folosesc de zeci de ani pentru a ne menține nefericiți și veșnic dependenți de soluții de moment cu o rată enormă de eșec pe termen lung. Dacă ai decis să dai o șansă unei vieți din care ești dispusă să elimini treptat restricția alimentară, număratul caloriilor, sportul pe care îl faci ca să arăți bine și mai puțin pentru că te ajută să te simți bine, persoanele pe care le urmărești în social media doar ca să te inspire să ajungi la fel de slabă/tonifiată și multe alte comportamente care te rănesc, te rog să ai răbdare cu tine însăți pe acest drum!

Vă doresc ca în 2021 să vă apreciați corpurile pentru ceea ce fac pentru voi zi de zi și să le iertați când le e greu, să le judecați mai puțin aspru, să le chinuiți mai puțin cu mâncare prea multă sau prea puțină și să vă bucurați de mișcare sub orice formă: plimbări, înot, escaladă montană sau măcar câteva minute de stretching din când în când, dar să nu uitați nici de odihnă, relaxare, confort, alinare și mai ales de relațiile semnificative din viața voastră!

PS: Asta îmi doresc și mie pentru 2021!

DistribuieFacebookTwitter

Recent Comments